Sejak bila pulak?

Posted by Muhd Issyam Ismail Wednesday, November 11, 2009, under | 2 comments


Semasa Dr Asri kene tangkap dulu, paper cakap dia disabitkan menyebar pahaman yang bertentangan dengan pahaman ahli sunnah wal jamaah(aswj) , yang mana di antara amalan mereka (aswj) ialah tahlil, membaca yaasin untuk si mati dan sembahyang hajat(ada silap juz correct me)

Ni yang payah kalau penulis paper buta agama nih!!!!dah tau ilmu xde xyah la berlagak tahu.( memang kena dengan post sebelum , jahil , tapi xtau yang mereka jahil)

post ini bukanlah tujuan utk seolah2 membela Dr Asri, in fact, saya sebenarnya xsuka dgn Dr Asri sebab cara dia menyampaikan ilmunya terlalu kasar. Pernah dalam satu ceramahnya, dengan nada yang dia ingat orang bodoh sangat ke xpaham, menyindir salah satu imam mazhab tentang pendapat imam tu tentang batal atau tak wudhu' sentuh isteri.

berbalik kepada isu, sebenarnya kebanyakan amalan yang disebut oleh penulis yang xtau dia jahil tu asalnya lahir daripada budaya melayu itu sendiri. Terutamanya tahlil. Walaupun bagi mereka yang berpandangan kasar seperti Dr..... ,amalan ini adalah bid'ah, tetapi setakat perbincangan dengan guru2 mtaq dlu, benda tersebut dibolehkan bagi kemaslahatan, asalkan tidak melampau. (macam menggeleng kepala samapai nak tercabut masa baca tahlil)

Apa yang jelas, semua amalan yang penulis yang xtau dia jahil tu bukan daripada ahli sunnah wal jamaah. Menurut ilmu watashi yang cetek nih.

kalau salah, nak tegur pun bulehh....(nada zam)




*nak aje tulis pasal ni dari dulu, tapi memandangkan sibuk dengan exam paham2 je la

One Response to "Sejak bila pulak?"

  1. Anonymous
    Says:

    sekadar menambah
    tentang isu DrMaza ni..
    byk diperkatakan di mn2 website,blog
    n mjdi perdebatan n pergaduhan atr pengikut msg2 di ruang komen
    mnegakkn pndpt msg2
    so, tu dh menampakkn pergaduhan ssm umat islam sdiri.
    pdhal..
    2,2 pihak pun msg2 ade slhnye..
    akhirnya..
    org agama lain duk btepuk tgn tgk pgaduhn ssm muslim..

  1. Syauqani Says:

    lepas ni ko pulak jd penceramah tetap dkt bilal....bg yng kaw2 punyer!